My. N. L. Phan.

Life's too short to waste time hating anyone

MISSLUONG, TANKAR & KÄNSLOR Life's too short to waste time hating anyone, missluong, my life, quotes, time Permalink1

 På jobbet upplever jag och möter döden så många gånger att jag nu tappat räkningen. Ibland händer det så fort att jag inte ens hinner blinkar, överdrivet uttryckt tycker ni, men många gånger är det så faktiskt. Vi har patienter som är väntad och när den ögonblicket inträffar då är det bara harmoniskt egentligen, då den avliden äntligen får vila i frid. Men det finns ögonblicker då det går så fort att man inte hinner begripa vad som egentligen händer. Trots det är inte mina nära och kära så blir jag väldigt berörd, innombords, det är inget ( för det mesta ) som anhöriga skall se. Vi ska ju finnas där för dem, inte skall vi också bryta ihop, men det finns tillfällen där jag kommer nära patienten, då är det svårt att hålla masken. Vi alla är trots allt mänskliga vi. Men jag trivs väldigt bra med mitt jobb, det har ni säkert fått höra många gånger här i bloggen. Det är inget jag klagar över, snarare väldigt lärorik, jag bemöter så otroligt många olika sorters människor och familjer och patienter. Har fått så otroligt nyttiga erfarenheter på bara den senaste åren som gått. Dock kan det finnas en nackdel i mitt yrke. Det är att jag kan ibland framstå som en väldigt kall person när det gäller kris eller situationer så som när någon jag känner har anhörig eller nära och kära som avlider. Ni får inte tro att jag inte bryr mig, det kan vara största möjligheten att jag är så yrkeskada att jag även i sådana situationer har den där sköterska rollen, som omhändertager anhöriga mer än sörja. Sörja gör jag i hjärtat, det är klart att det alltid är hjärtskärande när man hör eller ser någon som går bort, framför allt någon man känner till. Senaste dagarna har det inte enbart varit mina patienter som avlidit,utan även bekanta, kollegor och vänner till går igenom en sorg i deras familj.
Nu pratar jag egentligen inte bara om döden, det finns så mångra andra orsak som kan ta en person ifrån oss. En enda blinkning så kan vad som helst ske. Ena stunden gratulerar jag en vän för sin graviditet och ett annat par som nyligen blivit föräldraren, medan andra stunden beklagar jag till en vän att deras far gått bort, som jag samtidigt gratulerar en kollega för sin förlovning. Som jag  någon dag senare kramar om en annan kollega för att hennes cancer har kommit tillbaka.

Livet pendlar mellan döden, födelsen, sorg och glädje. Många gånger är livet tufft, men inte ska man ge upp bara sådär? Många som har svåra diagnoser käpmar järnet för sina sista dagar, så varför ska vi då slösa våra värdefulla dagar av att ogilla, hata, vara arga eller ens trycka ner andra människor. Man kan inte älska alla heller inte bli älskad av alla. Ta vara på dem som vill vara med dig, framför allt ta vara på vilka DU älskar, du kan inte på grund av ett träd och gå miste om hela skogen. Det är inte värd det. Försök att inte se det negativa i det hela, man kan som sagt inte tycka om alla, men varför göra det eländigt för dig själv, var istället snäll mig dig själv och   njuter den studen du är med de du tycker om, TROTS den/de du inte tycker om/ogillar/stör dig på/hatar- you name it- är med i bilden. Så tänk på dig själv, gör din resa till en betydelsefull resa för DIN EGEN SKULL. Slösa inte tiden på att tänka ont om andra, eller lösa gåtor om varför andra tycker illa om dig, tycker de inte om dig då är det deras problem. Lägger dem inte energi på att vara med i din resa då är meningen väl att dem inte skall vara med i din resa. Var framför allt inte för envis, man går miste om väldigt mycket om man är envis, var ego men ego handlar också om att ta hänsyn och ta vara på de man älskar. De förhållanden man värderar så som, vänner, kärlek, familj, kollergor, vad som egentligen. Känn efter, betyder dessa männsikorna något för mig? Om ja, då är det bara säga ut det du känner, ifrågesätter om du inte förstår deras tankesätt, våga säga ifrån när det inte känns ok, eller att den andre har sårat dig, var inte rädd att skämmas eller göra bort dig. Man behöver inte alltid bråka eller ha världens konflikter för att man uttrycker det man känner. Ens egna uppleveler kan ingen ta ifrån dig, därmed kan de inte värderar eller kritiserar att du upplever rätt eller fel. Alla upplever olika saker olika, det gäller att vara ömsesidig, en pratar och en lyssnar och vice versa. Ni ska kunna lyssna på varandra helt hjärtat, från start till punkt utan att lägga till eller ha några påhopp, utan enbart lyssna. Det betyder inte att ni ska hålla med varandras upplevelsen, men betyder denne något för dig då kan du respekterar dennes upplevelse. Om personen älskar dig och vill vara med i din resa då ska denne också kunna respektera din upplevelse. Det handlar om att förstå, respektera och acceptera varandra. Går dessa termer inte ihop för er, då är jag ledsen att säga att, ni inte kan gå tillsammans så långt i eran resa. Sanningen gör ont att höra, men det är sanningen. 

Jag vet inte varför jag hade så mycket och säga plötlsigt, jag skulle egentligen bara posta upp bilden och peppa mig själv, men så kände jag att, jag vill nog även peppa er andra också som kanske är lite i den banan jag varit i. Dt är just dem här sakerna som gjort att jag ändrat min syn på min resa, jag gör resan harmoniskt och betydelsefull för min egen skull och ingen annans. Lättare sagt än gjort jag vet men jag lovar er, försöker man så går det alltid, kanske inte för ögonblicket, men det går så småningom. Har du försökt då har du i alla fall gjort något åt saken, än att inget gör sen ångrar eller mår dålig. Ni få ursäkta min wannabe pepp-talk, försöker peppa folk med mina kloka tankar men är ingen författare tyvärr, hoppas inlägget är läsbar i alla fall. Well, det få bli bra så idag, massa varma kramar till er som orkade läsa hela detta. Sist men inte minst, glöm inte visa er kärlek till de personerna ni har varmt om hjärtat, ta väl hand om varandra! 

Being nice to someone you dislike doesn't mean you're fake. It means you are mature enough to tolerate your dislike towards them.
#1 - - Leah:

Synd att du inte sa de lite tidigare, innan jag åkte iväg. Men det gör inget, kan umgås nästa gång när båda är lediga. Det är bara säga till, så blir det superkul. :)

Till top