My. N. L. Phan.

No one ever loves us as long as our parents

FAMILJEN family comes first, missluong.blogg.se Permalink1
De flesta kanske redan hört den här låten (utav asiat vänner menar jag då), om ni inte gjort det, lyssna  gärna på den! Åtminstone en gång, texten går rakt in i hjärtat hos mig. Har hört denna låt, om jag inte minns fel så var det 2013, två års sen då. Redan då grät jag, än idag får jag tårar. Man stannar verkligen till och tänker igneom allting och livet, familjen men främst om våra föräldrar.
 
Hur är vi mot dem, hur behandlar vi dem? Visar vi tillräckligt kärlek för dem? Älskar vi dem som vi bör? Älskar vi de? Glömmer vi bort dem medan vi är upptagna med våra egna liv? Är vi arga eller ledsna på dem? Har vi förlåtit dem för deras snedsteg? Har de förlåtit en för de snedsteg man gjort? Är vi där när de behöver oss? Delar vi gläjde med de, även sorg?

Ja som ni ser, det är hundratals tankar som ploppar upp. Jag verkligen älskar denna låt, det finns också många andra favorit sångtexter och låtar om pappor och mammor, men denna kommer att alltid finnas djupt i mitt hjärta.
 
Jag kan känna att, oavsett hur konstig eller ostabilt förhållande/relation man har med sina föräldrar, (då menar jag inte de värst tänkbara så som misshandel, utan det "vanliga" dilemma som förekommer inom familjen) så är de fortfarande de som skapade oss. Utan de hade vi inte kommit till denna värld, och åstadkommit eller är där vi nu är. Många håller säkert inte med mig, men någonstans djupt i själen så kan man ändå inte komma ifrån kärleksbandet mellan barn och ens föräldrar.  "Dù Cha ra sao cũng luôn là Đấng Sinh Thành , 
Dù Mẹ làm sao cũng luôn Mang Nặng Đẻ Đau "

Jag skulle vilja ha en översättning på texten så ni andra också kan förstå men jag hittar inget på nätet förutom google translate och jag suger på att översätta så att det ska låta rättvis för låten.  Hur som helst, har jag också börjat sjunga karaoke på denna låten, därför går jag runt och nynnar till den hela tiden numera =D

Därmed vill jag bara säga att jag är så tacksam att jag fått vara dotter till min föräldrar som älskar mig och alltid tänker på mig. Här är några urval från albumet som vi gjorde ihop en fotobok som present till pappa och mamma förra året. Tog bara bilder som jag togs tillsammans med pappa och mamma =)

 Parents love is unconditional
 

Sångtext: Quach Beem
Artist: Quach Beem + 300 olika artister/skådespelare/skådespelerska
 
Đạo Làm Con
Khi đấng sinh thành sinh ta ra đời , 
Cảm ơn ông trời cho ta kiếp người , 
Phải sống thế nào : để Cha đừng buồn , 
Phải sống thế nào : để Mẹ được vui , 
 
Tình Cha bao la như núi cao ngang trời , 
Tình Mẹ rộng lớn như biển cả mênh mông , 
Chỉ mong cho ta lớn khôn nên người , 
Chỉ mong nhìn thấy nụ cười của ta , 
 
Dù Cha ra sao cũng luôn là đấng sinh thành , 
Dù Mẹ làm sao cũng luôn mang nặng đẻ đau , 

... Chỉ một giây thôi ... nhắm mắt quên cuộc đời, hãy nghĩ suy lại những việc làm của ta. 
... Chỉ một giây thôi ... nhắm mắt quên tất cả, nghĩ tới Cha Mẹ vẫn đang đong đầy yêu thương. 
... Chỉ một giây thôi... nhắm mắt quên cuộc đời, hãy nghĩ suy lại ta tìm mẹ nơi đâu 
... Chỉ một giây thôi...nghĩ đến cha một lần, dấu vết chân chim vẫn đang từng ngày mong ta
#1 - - Ronja:

Det är så sant så. Vilken vacker fotobok.

Svar: tack!
Missluong

Till top