My. N. L. Phan.

Veckans Terapi

MY UNTOLD STORY - Depression & Ångest, VECKANS cooking dash 2016, depression, mindfulness, missluong, missluong.blogg.se, ramsay dash, therapy Permalink0
Men ocskå underhållning.
 
Ni kanske hört mig prata om att jag "ska bara hämta recept hit och dit" när vi umgått eller hängt,(ni som jag hänger med), för er andra jag tror att jag har nämt det någon gång här i bloggen att jag har gått och blivit spelberoende. Att jag måste hämta recept och hålla igång mina restauranger. Jag pratar om Cooking Dash och Ramsay Dash.
 
Jag tror ... om jag inte minns fel så laddade jag ner cooking dash först efter jag bytte till Iphone 6. Jag bytte i april så någon gång lite efter det kanske. Jag spelade mest för att jag tyckte det var nostlagiskt att spela spel överlag samt att jag var rätt så rastlös under mina sjukperioder.
 
Jag har alltid älskat spela spel med matlagning och restauranger, helst ska det vara sånt där intensivitet att man nästan dör av stress, och utmanning ska det va. I början var den inte bra för mig för jag hela tiden blev så förbannad när jag inte klarade vissa banor och hade inte tillräckligt med guld eller pengar för att uppgradera råvarorna, apparaterna och dekorationen. Sen blev jag beroende också, därmed blev det stress moment av det hela istället. 
 
Tills dem dagarna som jag mådde som sämst och orkade inget annat, framför allt tänka, ta beslut och det bara är kaos i hjärnan. Utöver meditations musik, mindfulnessmålarböckerna och mina egna knep så insåg jag att när jag spelar cooking dash då blir det också terapi. Jag måste släppa allt annat och vara full närvarande i spelet. Komma ihåg hur de olika steg maten skall tillagas exempelvis. Är jag okoncentrerad kommer jag inte ihåg någonting, då förlorar jag hela tiden. Därmed var det en bra övning för mig att träna på medveten närvaro som det så fint heter. Dessutom var det även nyttigt för mig att att träna upp min koncentrations- och minnesförmåga. Det var ju det jag hade störst problem med när jag försökte komma tillbaka till arbetslivet och vardagen, utöver allt annat så att säga. 

Därför tänkte jag tipsa er om dessa spel om ni inte redan spelar, eller andra likartade spel. Nu när jag är tillbaka och arbetstränar finner jag fortfarande att spelet än idag är en terapi för mig. Jag har dock lärt mig att inte vara så beroende av den, kan och vet när jag skall lägga undan telefonen och Samsung Note. (ja, jag var så pass beroende i början att jag till och med gjorde ett till konto med Jinns facebook på våran Samsung Note för det var begränsad antal gånger man kunde spela). Men som sagt, jag spelar lite varje dag numera för att kopplar av hjärnan och själen. Har på så sätt sparat mer guld och pengar för att uppggradera saker vilket är fantastiskt. Gordon Ramsay dash är av samma koncept, skillnaden är att man få även stå ut med hans stränga repliker och han säger ibland ganska roliga grejer. Dock tycker jag det är charmigt men ibland ritkigt irriterad också, men det är väl det som är syftet också. 

Om ni också spelar eller tänker spela, dela gärna med er här i kommentarsfälten =D Vi kan tipsa varandra lite tricks och knep att klara banorna :D
 
Spela Cooking Dash 2016 med Flo i direktsändning


Eller varför inte utmana dig själv mot Hell's Kitchens Chef i Gordon Ramsay Dash
 
 
Till top