My. N. L. Phan.

Christmas 2016

FAMILJEN christmas2016, family comes first, missluong.blogg.se Permalink0
Nu när det är "christmas spirit" på hög nivå hemma hos mig passar jag på att skriva ett inlägg om min jul 2016. Den har både varit lycklig men också olycklig. En erfarenhet som jag aldrig upplevt när det gäller det olycklighet, men jag nämner det så här bara, jag ska inte gå djupare i detaljer. Men egentligen hände "det tråkiga" efter 12 slaget  då var julafton och juldagen redan över. Jag försöker att inte räkna med det som hände i min "jul helg" om man säger så. Då behöver jag inte tänka eller minnas händelsen.

Med andra ord hade jag en väldigt mysigt och kärleksfull julhelg med min familj och Jinns familj. Som de flesta kanske redan vet brukar vi ha middag hos min familj på julafton joch uldagen hos hans familj. Det har blivit vår tradition. Eftersom vi är många och med vår respektive, då är det lättast att bestämma en dag så vi inte blir så splittrad. 

I år fortsatte vi med lottning av vad man skulle laga/ordna/baka till knytkalaset. Vi har också börjat med att vi ska turas om hos vem som ska vara värd/värdinna så slipper mamma göra så mycket varje år. Ytterligare något nytt är att vi även turas om att vara "jultomten", tanken är att varje familj/ par ska vara jultomten. I år kom storebror hem, det var några års sen som han kunde vara med oss så han var så gullig och hade köpt julklappar till alla oss. Han kom hem med stora tygpåsar med klappar i, därefter tyckte vi det vore mysigt att turas om att vara jultomten med tygkasset. Vi köper ju egetnligen bara till barnen och mina föräldrar, men ibland är det också mysigt och få julklappar i vuxen ålder. =)

Julklappasleken är ett måste hos oss, den är alltid lika hetsig och mycket skratt och skrik. Jag hade turen med mig i år också, fick hem julklapp av Lydia och Linnea, varav var ostknivar (perfekt! jag som tänkte inhandla men nu behövde jag inte mer) och en to go mugg. Av min storebror fick jag en fin, vad ska man kalla den, en karusell med bildramar i alal fall, tanken är till vår framtida barn. Så omtänksam han är.  
 
Hos Jinn var vi hos hans farbror chu Hong i år. Dem köpt hus och flyttade till Forsheda i höstas. Chu Hongs systers familj kom över också, jag har träffat hennes barn många gånger men inte riktigt haft chansen att umgås med dem. Denna julen fick jag äntligen chansen och även träffa lilla Nami. Hon är ungefär 14 månader om jag inte minns fel.
 
Tillbaka till årets lottning av maten fick jag göra julskinka, ägghalvor och kalla rätterna. Mamma var snäll och hjälpte mig med julskinkan. Årets julmat var riktigt god och lagom för mig, eftersom aptiten inte varit på topp var det gott att äta sådant mat som man annars inte äter under året. Min lillebror fick bakning i år och hans pannacotta var himmelsk! Lussebullarna var inte helt top noch som han önskade, men jag åt dem med mycket glädje och aptit . Jag tog hem resterna till mig till och med hihi. Dem var extra goda för att det var han, barnen och Na som bakade tror jag. Linnea fick janson och potatis gratäng, chi2 fick sallader och sill, Na fick dryck och mamma var värdinna så hon gjorde varma rätterna. Hos Jinn kom jag med julklappar och vin bara, resten var redan fixad så fint av hans familj. Co Dieu (chu Hongs fru) hade förberett lussebullar deg så jag formade dem i alla fall. Lite julbakning fick jag med ändå, dock missade dem russin så det fick bli pärlsocker och kristyr. =)
 
Så typiskt mig, det skulle inte vara mycket text men det blir så till slut ändå. jag psotar upp lite bilder i ett annat inlägg strax. Här är i alla några bilder så länge. 
 
Obligatoriska gruppbilden
 
Lilla Nami's första jul och tomten
 
obligatoriska selfies =) Röda läppar var pricket över i:et för Julen 2016!
 
Lilla Katy blev överlycklig när cau Doan (farbror)  kom hem med lassar av klappar
 
 
Till top