My. N. L. Phan.

Besvikelser

MISSLUONG, TANKAR & KÄNSLOR missluong, missluong.blogg.se Permalink0
I hate knowing that I care more about other people than other people will care about me. Rubriken säger besvikeler men jag menar nog mer sårande när jag tänker efter. Eller i bemärkelse som är mellanting. Många gånger frågar folk mig vad har dem gjort som gör att du känner dig bedviken. Till svar är det oftast, jag är inte besviken, jag är sårad, djupt sårad. När folk låtsas att förstå mig (misstro inte mig och jag generaliserar inte men utav 10 gånger så har det varit 8 gånger som detta händer). Nu är jag väldigt trött på att bli sårad igen. Det gör ont inom mig när jag någonstans känner av eller förstår att jag bryr mig och ger verklinge allt när jag tycker och bryr mig om någon. Men tyvärr är det för det mesta ensidig kärlek. Min själ är såpass skadad att den orkar inte mer, så kalla mig kall eller nonchalant med allt bad det innebär. För att förtydliga lite grann vad jag menar är, när man har tillit för någon och delar med sig saker med personen/personern. För stunden kändes det lättnad och tryggt för denne ger god feedback och att man inte är ensam med dessa känslor. Men vad hände sen då? Jo, plötlsigt är de "överdrivet nära" med de andra eller hur ska jag säga för att det inte ska bli fel. Låt oss ta ett exempel som oliver, medan alla andra älskar och äter oliver ganska mycket men inte jag. Jag pratar med någon som tidigare tyckt om oliver men numera inte äter det längre. Jag kände mig äntligen inte så ensam längre och kunde dela med mig mina känslor. Ett tag senare ser man plötlisgt dessa människor börjar äta massvis med oliver igen och typ "allt" de/vi delade med varandra plötlsigt inte finns längre. Jag vet inte om ni förstå min poäng men, jag blir jätte sårad i alla fall. Det känns som att dessa männsikor enbart av nyfikenhet (men jag kan okså ha helt fel, jag vet inte). Men upplevelsen är att man blir så jäkla ledsen och sårad. Därför ångrar jag mig så innerligt att jag ens delade med mig de tankarna,kännslorna och upplevleserna. Saken blir värre när jag är sämst på att balansera besvikelserna och känslorna överhuvudtaget. Nu vill jag inte ha något att göra med dessa männikor längre. Kalla det svartsjuk, avundsjuk, banrslig, omoget, patetsikt ja vad ni vill, jag är bara så sårad och det gör så ont. Dags att tänka på mig själv på riktigt, igen!
 
 
Detta hittade jag på smartare liv.se här om veckorna när jag googlade på olika quotes. Tycker att den passar in hos mig och jag ska försöka följa dessa råd.
 
Så blir du bättre på att hantera besviklese:

1. Tyck inte synd om dig själv för länge 
Det är naturligt att tycka synd om sig själv när man blir besviken men om du gör det för länge slösar du bara bort tiden. Tänk på allt du faktiskt kan göra med tiden du förlorar på att tycka synd om dig själv. Om du absolut måste tycka synd om dig själv ett tag – bestäm hur länge det får pågå och sluta sedan.

2. Gör nya planer direkt 
Genom att göra saker och fokusera på dem så släpper smärtan snabbare och du får något fräscht att tänka på istället. Ta in och utvärdera det som hänt och skapa din egen bild och lita på den.

3. Fokusera på vad du har istället för vad du inte har
Genom att bli mer tacksam för för vad du har tar du bort stinget från dina nuvarande omständigheter.

4. Tro på dig själv
Ja, det låter tjatigt men det enda sättet att komma över besvikelser och nå dina mål är att tro på dig själv. Ha förtroende för dina talanger, kunskaper och möjligheter. Låt inte den eller det som gjorde dig besviken ta det ifrån dig.

5. Inse att något större och bättre kan komma av en besvikelse 
Tänk efter: Har du någon gång blivit besviken över att inte få något och ett halvår senare när du ser tillbaka blivit glad över att du inte fick det? Jag kom inte in på Berghs reklamskola men blev taggad att skriva en roman som kom ut istället. Mycket bättre. Så nästa gång du blir besviken – räkna kallt med att något bättre kommer som present senare. Det verkar vara en naturlag.

6. Ha en backup-plan
Vad händer om det inte blir som du vill? Vad gör du då som ger dig energi igen? Skapa den planen så behöver du inte landa lika hårt varje gång livet sätter krokben för dig.

7. Till sist: 
Var glad över att du är en person som möter besvikelser. De som sällan gör det spelar för säkert och kommer garanterat inte att uppfylla sina drömmar i livet lika ofta som vi som snubblar ibland.


Till top