My. N. L. Phan.

Jobbet och Jag

MISSLUONG jobbet och jag Permalink0
I föregående inlägg skrev jag kort om att jag äntligen kollat igenom mina mail på jobbmailet, även rensat, organiserat och skapat mappar för bättre översikt. Jag har inte ritkigt engangerat mig i mitt jobbmail tidigare, men senaste tiden när jag har mer personer att kontakta i samband med mina ansvatsområden. Även nu under tiden som jag varit sjukskriven har jag använt mig en hel del av jobbmailet för att kommunicera med t.ex. min chef och kontaktpersoner för min rehabilitering. Mail och text passar suveränt för mig även något som jag föredrar över telefon och samtal. Sens jag bestämde mig att jag blir hemma ytterligare en tid ville jag redan då att den tiden jag skall återkomma till jobbet ska det bli en nystart helt och hållet. Jag har lämnat över ganska mycket utav mina ansvarsområden, är numera endast sår och trycksårsombud. Vilket jag fått stöttning från käraste kollega Mia under tiden jag varit borta, hon är min klippa den godingen. Därmed bestämde jag mig att under dessa 3 månaderna skulle jag ändå närvara på våra större arbetsplatsträffen. Just för att bibehålla gemenskapen och kontinuitetet men också att jag har påverkan att styra när och hur jag vill ha kontakten med jobbet. Till skillnad ifrån då när jag var sjukskriven och dem främsta möten eller bokade tider jag hade handlade mest om mitt mående och till följd blir det många gånger väldigt mottigt. Även om det är jätte trevlgit och jag blir alltid glad när jag väl är på jobbet och har möjlighet att säga hej till mina kollegor, både nya som gamla, men som sagt, vägen dit är oftast tungt och kämpigt. Men det var då, nu är det mycket bättre som jag redan nämt, känns skönt att jag kan styra mycket själv utifrån min egen kraft och inte hela tiden känna mig styrd av någon annan för att bli bättre. Jag hoppas ni hänger med vad jag pratar om. Tillbaka till min tanke angående en nystart på jobbet. Jag har jobbat på sjukhuset i 8 år nu och jobbat aktivit med ansvarsområden och så vidare i cirka 6 år. Kan ni förstå hur mycket papper och massa bra material men också skräp som man samlar på sig?!
 
Innan jag blev sjukskriven vet jag inte hur många gånger jag sagt till mig själv men även chefen och kollegor att jag måste ta och sortera mina papper. Vissa tillfällen blir det av, men enbart 1/10 av mapparna och sådär blir det lite åt gången varje gång. Är ändå stolt att man under en lugnare dag på jobbet kunnat greja och dona med sådana adminstrativa arbete. Men jag var ju långt ifrån färdigt ska ni veta. Därmed var denna tiden jag var hemma suveränt för att just rensa och sortera. En del kan tycka att jag är för snäll som gör sånt på "fritiden", det tillhör ju jobbet och inte ska man jobba gratis. Men den saken spelar ingen roll för mig och det har faktiskt ingen stor betydelse alls för mig. Visst jobbar man för att man vill tjäna pengar men någonstans väger trivsamtheten och tryggheten mer för mig på en arbetsplats än vad jag får i lönekuvertet. Hur som helst, detta gjorde jag häromdagen och vilken befrielse att äntligen bli av med all skräp och verkligen i lugn och ro utan någon som helst störmoment och går igenom alla mappar och anteckningarna. Nu kan jag med en lättnad ta tillbaka mapparna jag gått igenom till jobbet tillsammans med mina arbetskor, rena strumpor, bas linnen, pennor och lite annat smått och gott som togs med hem för inventering och tvättning. Tänkte visa er lite hur det såg ut när jag rensade mina "jobbspapper". Juste, som ni redan förstod så har jag rensat mycket mycket annat här hemma också därmed var det ytterligare en anledning till varför jag ville göra jobbets jobb hemma. Jag ska ändå slänga och miljösortera så det blev inga extra arbete eller ansträning för mig alls.
 
Hela ryggsäcken var full, även i laptop facket 🤪 
Struktur ska det vara, uppdelat i olika högar och häftapparat, gem och plastfickor är A och O.
Juste, glömde ju det allra viktigaste av allt, notislappar!
Tadaaa! Riktigt nöjd! Som jag redan nämt i föregående inlägg slängde jag ju skräp idag. I den stora ikea påsen var det papper och kartong som dominerade. Jag är ingen helgon på miljösortering med tanke på att vi bor i bostadsrätt och föreningen har ingen krav på miljösortering. Men vi vill ändå sortera i den mån vi utan att det ska bli så omständigt för oss så att säga. De gångerna jag går och slänger de fåtal skräp jag sorterat ihop så känner jag mig stolt och nöjd, känns bra att jag också bidragit något nyttigt för miljön. 
Nu så, god natt min vän, hoppas du får en lugn och god natt!
 
Kram kram 🌸

Till top