My. N. L. Phan.

Uppdateringar från v.5 & v.6

MITT LIV I BILDER missluong.blogg.se, mitt liv i bilder, my life Permalink0
God kväll hjärtan. Ännu en måndag som snart är passerad av vecka 7, vilket är redan sju veckor sedan 2018 började. Tiden springer iväg som den alltid gjort senaste åren, snart är det slut på februari månaden också. Hoppas att din måndag har varit bra. Om drygt fyra dagar är det Lunar nyår för oss asiater, snart säger vi hejdå tuppens år och välkomnar hundens år. Jag kan fortfarande justera och planera upp mina bloggplaneringar och det jag håller på att planera pararellt med jobbschema. För att återkoppla så gott jag kan tänkte jag skriva en uppdatering från vad som hänt förr förra veckan och förra veckan, alltså v.5 & v.6. 
 
V.5 Tisdag 30:e januari, hade jag läkaretid vid 1 tiden på eftermiddag. Vi pratade bland annat om hur den tiden jag varit hemma artat sig och min måeden samt hur jag känner mig gentemot mina beslut som togs sist vi träffades. En gemensamma nämnare som vi allihopa ser klart och tydligt är att det var en bra beslut att jag valde vara hemma för mera vila och landa i mig själv och omgivningen. Det var skönt att verkligen på riktigt ta paus från både sjukskrivning, jobb, nära och kära och alla de här måsten, som stora och små. Allting verkligen var och skedde på mina vilkor och jag mår mycket bättre nu och det är jag så himla tacksam över. Vi diskuterade även medicinerna, och goda nyheten är att sens mitten av dec 2017 har jag inte behövt ta en enda vid behovs medicin eller natt medicinen. Mot kvällen när hubby kom hem från jobbet åkte vi ner till Skåne för invigning av vår broder Johnnys asiatiskt livsmedel gross butik kommande dag.
 
Väl framme åt vi sommarrulle och hade lite chark och mango som snacks och öppnade en flaska bubbel och en röttvin. Det var riktigt gott och trevligt, sen somnade vi gott allihopa. (bild lånad från min lillasysters snapchat)
 
Onsdag 31:a januari, blev det mys hemma med lillasyster och lilla Nico sen bar det iväg till blombutiken och hämta blomarrangemang och vidare till invigningen. Stort grattis till East Asian Food gross butik i Bjuv. Vi blev kvar där mycket längre än planerat, så rätt så trött och seg blev vi när vi väl kom hem till min syster igen. Men tur att vi redan handlat på invigningen och hade alla grejer för middag typ färdigt och kunde fixa ihop en snabb förberedelser för skaldjurs hotpot. Min lillasysters skaldjurs hotpot buljongen var ritkigt top notch!
busiga charmtrollar alla tre! 😍
 
Tre bilder på butiken från invigningsdagen nedan är från East Asian Food facebook sida här (klick!). Finns även hemsida för er som är intresserade här (klick!)
 
Torsdag 1:a februari, passade jag och hubby lilla Nico 1-2h på morgonen för mamma Na skulle iväg till tandläkaren. Innan vi åkte tillbaka till Borås hann vi äta frukost tillsamamns med Nicolas. Hubby hann vila 1 h sen åkte han vidare till jobbet och jag däckade någon timme. 
 
Söndag 4:e februari, hade jag som sagt en brunchdejt med bästa Mia som jag skrev i denna inlägg här (klick!)
 
V.6 Tisdag 6:e februari, hade jag möte med min sjukgymanst på Hälsan & Arbetslivet. Likaså här berättade jag hur ledigheten har varit och jag sover något lättare och inte behövt medicin tack vare bland annat mina dagliga promenader. Till följd uppmärksammades också att kroppen orkar mer genom att jag tar längre promenader samt ökat på graden av ansträngningen. Jag kommer att fortsätta med detta koncept och ljudböckerna, och komplettera kortare promenader de dagarna jag jobbar. 
 
Onsdagen 7:e februari, köpte jag med takeaway på en kinesiskt restaurang som heter Young Thai och åkte vidare till Dalsjöfors och åt lunch med en väninna och hennes barn. Det blev en hel del bus och mys, och aktivt var vi hela den tiden jag var där. En liten pojk på 3 år och 1åringa tvilling flickor, det var inte lätt att sitta still med dem, men ni vet ju hur mycket jag älskar barn. Det var mer än mysigt och lycka för mig att se dessa små leker och busar. Till eftermiddags fika hade Hannele bakat nutella kladdkaka, kladdigt och så himmelskt god! Vi firar lite smått Vincent som fyllt 3 år och flickorna Annie & Tove fyllde 1 år just denna dagen. Jag åkte inte hem förrän strax innan 19tiden. Det var även trevigt att äntligen fick chansen att säga hej till hennes sambo, förut anpassade jag alltid till bussen därmed har vi gått om varandra. Denna gången hade jag hubbys bil då var det smidigare att åka fram och tillbaka när som jag ville. 
 
Torsdagen 8:e februari, bokade jag en tid för att måla om mina naglar (tre veckors sedan förra gången, samt passa på innan jag ska jobba igen), jag tog schellack igen fast en annan starkare färg denna gången. Han som jag gör naglarna hos är bara 3 minuters gångavstand från där jag bor, hur smidigt som helst. Hans mamma är dessutom sömserska och jag har via henne sytt upp mina klänningar inför bröllopsperioderna som varit, som vidare känedom om "nails killen". När naglarna är färdiga tog jag en promenad, sedan blev det storhandla i lugn och ro med GoT's soundtracks i hörlurarna. Det var första gången sens återfallen som jag ville gå och handla själv, storhandla dessutom. Tyckte det var skönt att ha stora hörlurarna och jag kunde gå omkring som jag brukade göra med något extra långsammare rörelse än tidigare. Men det spelade ingen roll, jagt hade hela eftermiddagen på mig och när jag nästan var färdig ringde jag hubby och han kom ut och plockade det sista  samt annat som han spontant kanske ville ha. Men viktigaste av allt var ändå färdtjänsten och bärhjälpen.
🚙🛒👛🛍
 
Resten av veckan har jag som sagt ägnat tiden åt planera planeringen och även grejat och donat lite med mina växter här hemma. Fick lite tips och råd från Hannele i onsdags angånde växterna hon hade hemma hos sig. Vi är väldigt lika i personlighet men också i intresse av inredning så som romantiskt, ljus, lantligt och vintage. Att jag inte haft tanke på att ta sticklingar från murgrönarna jag har hemma, istället har jag gått och köpt nya. Det är ju så roligare att göra sticklingar och sedan plantera dem själv. 
Sådär har veckorna stort sätt setts ut och det är skönt att jag inte längre ha en klump i magen bara för att min almanacka inte är fullbokad med massa olika agender och träffar. Att jag stolt sagt nej även om jag inte är redan uppbokad den dagen, utan jag behöver bara extra mycket tid att ladda mina batterier jämfört med andra. Är också tacksam att jag inte längre (kanske inte helt och hållet men för det mesta) har skuldkänslor för de gångerna jag säger nej och för de gångerna jag faktiskt säger ja. Varken skuldkänslor gentemot omgivningen men också gentememot mig själv. Fantastiskt känsla. 🌸
 
 
Till top