My. N. L. Phan.

Pho - risnudelsoppa med nötkött

MAT, MY UNTOLD STORY - Depression & Ångest missluong.blogg.se, pho, pho bo, risnudelsoppa med nötkött Permalink0
God (sent) kväll min vän. Hoppas din måndag varit bra och nu ligger utvilad och laddar energier för morgondagens nya möjligheter. Jag somnade ifrån min läsning förstod jag och insåg att klockan är rätt mycket nu, kommer att ha lite svårt att somna om men det är okej ikväll. Fortsätter att läsa och bara njuta av ledigheten. 
 
Tänkte bara stolt posta upp vad jag lagade för middag idag. Ni som hängt med vet att jag älskar att laga mat men tappat den gnistan sens jag blev sjuk. Och har enbart sakta men säkert, väldigt säkert tagit babysteps tillbaka till själva matlagningen och köket. Börjat mycket med svenska husmanskost där jag inte behöver anstränga mig med smaksättningen men fokuserade endast på grundrecept och tillvägagångssätt (kan man säga så?!) eller så säger man kanske tilllagningsätt. Asiatiskt mat har jag bara lagt på is och det är en sorgsen beslut men det var det som var bäst för mig  och inte behöva känna någon krav, mest från mig själv givetvis. Men det gav med sig till slut, jag är glad och tacksam att jag inte gav upp och fortsatte gå sakta för att  idag utan förplanerat stod jag i köket och gjorde Pho - risnudelsoppa med nötkött!
 
Allting hände av en slump måste jag säga. Det är klart om man äter för mycket västerländsk man ett period saknar man ju det asiatiska smaken. Det har vi kunnat äta hos respektive mammor och vi nöjer oss med det, men det var efter Lunar nyår som jag personligen själv kände mer sug efter asiatiskt mat oftare och kryddningen. Idag skulle jag iväg på promenad och gå förbi mammas jobb föratt hämta lite efterätt som min kära mor ville ge mig. Då sa jag till hubby att vi kanske ska laga något asiatiskt idag det var ju så längesedan, då kan jag gå förbi "asiatbutiken" och köpa, i det här fallet räkor för att laga med rödcurry och kokosmjölk. Men när jag såg vad mer mamma hade packat till mig kunde jag se hemmagjord cha ga (friterad kycklingkorv) och blev sugen på banh canh, tänkte köpa färdig sådana och färska krydor så har jag resten av andra grejer hemma. Men allting gick åt skogen för jag tog fel bankkort som man inte kunde ta uttag med så inga kontater för att handla och det blev Ica istället för där kan man åtminstone köpa nötkött tänkte jag och betala med kort. Då lagar vi väl pho tänkte jag. Sagt och gjort köpte jag salladslök och nötkött på ica och kom hem tog ut nöttkött lägg (jag tror att det heter så) ur frysen och sen flöt allting bara på per automatiskt. Förberrede ingrdienserna för långkok av buljongen, allting från skretchen, så som mamma lärt mig, utöver det hade jag vår kokbok Vietnam smaker från Sydostasien. En väldigt grundläggande receptbok för de som älskar sydostasiens mat, den är typ min vietnamseiska hemkunskapsbok kan man säga. Jag håller mig till tilllagningsättet som jag lärt mig av mamma och ha boken för att evetnuellt göra det lite mer åt "svensk husmanskost" varianten om ni förstår vad jag menar. Youtubar eller googlar du är det way to much olika sätt och varianter, jag vill hålla mig enkelt därmed komnination av mamma, boken och mig själv gör mig mer än trygg.
 
Typiskt mig som egentligen bara tänkte posta upp bilden och att jag har lagat pho idag, men kunde så klart inte utelämna detaljerna till hur det faktiskt blev till. Mina detaljer är viktiga och jag vill även ni som läser min blogg skall känna av den glädjen och stoltheten jag känner. Kanske inte helt och hållet men ni har åtminstone kännedom till mina känslor och upplevelser. Det är jag glad över. Sista grej då, eftersom jag inte strävade efter "den perfekta" resultatet då tanken kom upp att vi skulle laga pho då skippade vi basilka och fräska kryddorna för att inte krångla till att åka fram och tillbaka att handla. Så då ser det lite tomt ut när man skall fota, men det gör inget, det var så gott och jag är så nöjd! 
 
Bästa med pho bo (pho med nötkött) är långkok buljongen med doft av kanel, lök, ingefära, stjärnanis
Jag kunde skippa de gröna kryddorna är också delvis för att vi hade kvar böngroddor som mamma och jag skördade (kan man säga så?!) hos mamma sist. Älskar böngroddor som mamma odlar själv hemma, längtar för övrigt ivrigt efter våren och sommaren då mamma har tonvis plantor av färska kryddor hemma.
 
🌱🍜😍
 
Till top