My. N. L. Phan.

Anything we love can be saved

HEM & INREDNING, MITT LIV I BILDER gröna fingrar, hortensia, julstjärna, missluong.blogg.se Permalink0
God onsdag min vän. Hur har din dag varit än så länge? Hoppas den har varit bra och det är trots allt lilllördag som en del säger att onsdagar är väl. Idag tänkte jag visa er lite hur en del utav mina växter mår. Orkideerna har gjort sitt och är nu i vilofas och blommar nog fram igen om någon månad, tror jag. Mamma säger att man inte ska påskynda dem utan de blommar ut när dem är redo, fortsätt att ge kärlek och näring till dem som du alltid gör. Jag har fått möblera om växterna lite grann beroende hur mycket solljus de behöver och nu är dessa i köket som behöver mest kärlek och omsorg. 
 
Som denna Julstjärna som jag höll på att slänga ut. När jag köpte blomdekorationen på mellandagarna såg den ut så här (klick!).  Japp, brukar inte ha julväxter hemma för vi är oftast inte hemma utan hos våra familjer, men denna gången tyckte jag att jag ville prova. Vilket var första gången också, hade ingen koll på hur man skulle sköta dem. Den var dessutom rätt så liten och som sagt, mellandagarna, alltså är dem säkert inte i jätte god skickt därmed såldes dem med nedsatt pris. Det var väldigt kyligt hemma därmed föll bladen en efter en. Men då när jag skulle slänga ut julstjärnan fanns det en enda röd blad kvar och den stod stadigt och jag fick någon slags budskap eller något slags känsla. Det bara slog mig att, den där bladen ville säkert att jag skulle prova att plantera om den och rädda hela planten. haha låter jätte lustig när jag skriver det högt, men det var så det kändes.
 
Se, vilken mirakel som skett sens jag planterade om planten?! Jag har kollat upp lite grann på hur skötsel av Julstjärna men vi få se vad det blir av det hela, vem vet den kanske klarar sig ända tills julen?! Hehe 🌱
 
 Ungefär samma historia var det med denna Hortensia. Jag köpte den med jätte tjusiga blommor, ni kan se dem här (klick!) Men under Lunar nyår dagarna vi inte var hemma dog blommorna och bladen hade vissnat markant att jag blev så ledsen när vi kom hem och såg detta. Skötsel av Hortensia har jag läst på  därmed lyckades jag rädda den krukan ganska omgående. Men jag hade ingen förtroende för mina kunskaper och gröna fingrar så jag vågade inte hoppas så mycket. I vilket fall klippte jag bort allt vissnat och gav krukan rejält med vattning, som tur var började en del utav bladen att resa sig. Mot kvällen reste även den största bladgrenen och jag kunde andas ut och blev så lycklig. I samma veva så grodde Julstjärnans bladskottet också ut, och idag har den hunnit bli som bilden ovan. Både hubby och jag följer deras utveckling med spänning och vi ger kärlek till bägge krukorna väldigt ofta och till och med hubby lyser upp när han ser att dessa små bladskott gror för varje dag. 🌱
  Anything we love can be saved. 🌱 Don't give up ♥️🙏🏼
 
Till top