My. N. L. Phan.

Tacofyllda paprikor

MAT Permalink1
Goda dagens fina! Blir lite snålt med inlägg från min sida igår och idag faktiskt. Jag somnade som en stock igår när vi kom hem från mina föräldrar. Idag var jag trött och hade rejält med sovmorgon. Jag ska dammsauga lägenheten tänkte jag, senare kommer jag att få unna mig helkropssmassage i 80 minuter! 
 
Jag delar med mig receptet på Tacofyllda paprikor som jag nämnde häromdagen! Busenkelt är det!
 
4port
600 g nötfärs
1 gullök
1 msk matolja
2 påsar taco kryddmix
3 paprikor
2 dl riven ost (eller efter eget tycke)
4 färdigt kokta majskolvar / eller okokta (efter eget tycke)
250 g champinjoner
Grönsaker till en färsk sallad efter eget tycke
Gräddfil
Tortillachips
Salsa eller tacosås
 
Sätt ugnen på 175°C. Skala och hacka gullöken. Bryn löken och färsen i oljan, tillsätt kryddmixen. Dela och kärna ur paprikan. Lägg den med den kupiga sidan ner (eller skära bort delen med själken så det blir en lock som vi gjorde denna gången) i en ugnssäker form. Fyll dem med färsen och strö över osten. Lägg på majskolvarna och chapinjonerna, slingra över lite olivolja och strö på lite flingsalt. Sätt in formen mitt i ugnen15-20 min. Vill man heller ha majsen kokta, ta då bort bladhölj och trådar som sitter runt om majskolvarna. Lägg ner masjkolvarna i kokande saltat vatte. Koka dem mjuka ca 10 min.
Blanda ihop dina favorit grönsaker till en sallad (annars gå på det klassiska tacosallads tillbehör om det är lättare). Servera paprikorna med gräddfil, tortillachips och salsa eller tacosås. 
Hubbys matlådor, vi glömde tortillachips till honom, dock. 
Här är min kvällsmat i  häromdagen. Smaklig måltid fina!
#1 - - Anonym:

Så gott, perfekt när man har rester från tacofredag;)

Svar: precis! det hade jag inte tänkt på, suveränt ide!
My Nadja Luong Phan

Till top