My. N. L. Phan.

Närmare eftertankar om bloggen och bilder

HSP & INTROVERT, MISSLUONG Permalink0
Jag är lite efter med att dela med mig min jul i bilder här i bloggen, men det är bättre sent än aldrig. Därmed tänkte bara skriva om den riktiga orsaken till fördröjningen förutom att jag bara är allmän seg. Sens jag avslutade mina konton i andra sociala medier använder jag inte mig av något annat sätt att postar upp bilder förutom i bloggen. Med tanke på att jag inte vet exakt vilka som klickar in hit, dessutom är bloggen olåst och öppen för hela internetvärlden. Har jag numera större respekt än tidigare för när och hur jag ska posta upp bilder där andra personer är med eller på de överhuvudtaget. Jag har redan postat upp bilder på familjen och vänner tidigare, men endast några få och är det fler bilder då har jag gjort kollage av dem. Det tar oftast väldigt långt tid innan jag postar upp inlägget överlag, Just för att jag undermedvetet funderar och tänker väldigt mycket om jag ska posta upp bilderna eller inte osv. Inget som syns utåt men det är så det fungerat inom mig. Sen vet jag att omgivningen vet om att jag bloggar, det har de flesta kännt till sens hela tiden, men jag har egentligen aldrig personligen frågat alla på tu man hand om de verkligen vill synas på bloggen eller inte. Det handlar inte att synas bara, utan största orsaken till varför jag ens tar upp detta som enskild inlägg är för att bloggen är öppen och allt som jag postar upp här finns på internet. Jag lägger dock inte upp mängder av bilder på andra människor så som en del gör när man lägger upp billder i olika album i facebook. Där är det trotsallt privat, om man väljer de inställningarna och styr vilka folkgrupper som få se etc. Med bloggen kan jag inte ge omgivningen den garantin att det bara är en viss folkgrupp, utan det är öppen för hela världen. Därför känns det ömesidigt och tryggt för mig om jag har ställt frågan och fått ett godkännande, alltså att omgivnigen är medveten om att min blogg är öppen och offentligt. Även lättare för mig att veta och hur jag ska förhålla mig till i framtiden när jag ska blogga. För övrigt är det mest ego bilder på mig och saker som kretsar kring mig själv mest som jag postar upp, som ni vid det här laget redan märkt.
 
Det blir alldeles för mycket jobb för mig nu att i efterhand "ta bort" gamla bilder på andra personer som jag postat upp här i bloggen. Men är det så att ni som vet med sig att jag har lagt upp bilder på er och vill absolut inte synas vore bussigt om ni kontakar mig så jag vet. Ni som har mitt nummer eller i facebooks messenger kan kontakta mig där. Annnars är det bara att skriva en kommentar i denna inlägg om ni tycker att det är lättare. Jag har mail också även den håller jag på att rensa och eventuellt till och med göra en egen för just bloggen, men det är säkert bara kråglig att ta kontakt via den vägen tycker ni. Så bättre att hålla er till de två första nämnda alternativen. Familj och vänner som jag kommunicerat med vet jag numera med lättnad hur jag ska förhålla mig till.
 
Men ibland kan det förekomma avikande situationer, därför uppskattar jag om ni hädanefter i förväg vet med er att ni inte vill att jag ska lägga upp bilder på er när vi umgås att ni berättar det till mig så jag ha kännedom för det. I annat fall kommer jag bara skriva om er i text och inga bilder på er. Detta är en viktigt del för mig, därför hoppas jag att ni kan hjälpa mig med det. Då minskar det en hel del inre bekymmer och ängslighet som jag ha tendens att skapa och ha med mig själv för att jag tänker så mycket för andra. En del andra kanske tycker att detta bara är en småsak, men för mig tycker jag att det är viktigt att man själv ska få en chans att kunna påverka med sin egen vilja. Detsamma gäller mig, skulle jag inte vilka synas eller bilder på mig läggs upp någonstans då säger jag alltid till, men så länge jag inte sagt något så betyder att det är ok. Återigen, jag har tänkt samma sak för mina vänner och familj, att de känner till att jag bloggar och om de inte säger något då är det ok, men just bloggen så känns det extra viktigt att jag lyfter frågan i och med den är såpass öppen för allmänheten. Jag tror att ni förstår min tankeställningen där. Tack för er tålamod. 🌸
 
En ego bild från julen så länge så dyker resternade inlägg upp alldeles strax här.
 
Till top