My. N. L. Phan.

Min förkälek för Ljudböcker

BÖCKER, MISSLUONG Permalink0
Vet ni vad jag hade för fördomar om ljudböcker förut? Jag skäms när jag tänker tillbaka att jag ens hade sådana fördomar. Om ganska mycket annat också när jag tänker efter, allt det där jag hade fördomar om, det gör jag själv idag. Allt ifrån att kritisera hur kan folk som hellre "skippa festen och sitta hemma en fredag kväll, eller till och med en hel helg", "gå och fika ensam", "gå och shoppa ensam", "ha kläder och inredning som ingen annan ha", till att lyssna på ljudböcker. Innan ni blir irriterad och dömer mig så ska ni fortsätta läsa, sen få ni göra som ni vill. Egentligen utav de exemplar jag nämt ovan har jag till och från alltid gjort, men varvat med att "göra det motsatsen", det var ritkigt jobbigt och vilsen. Men jag visste inte riktigt vem jag var då, jag försötkte passa in men ändå ville vara mig själv vilket betyder att jag kommer inte att passas in om jag ska vara mig själv. För jag gör ju allt det som "folk" säger och har fördomar mot, att det är bara tråkiga människor som gör sånt eller att majoriten av dem jag umgås med eller är tillsammans med inte är som jag. Först nu när jag blev sjukskriven och i vuxen åldern som jag änltigen hittat mig själv och ser mig själv. Det är så skönt och lättnad, och vet ni vad? Allt jag skrev ovan är så himla härligt att göra, att bara ha egentid och lugn och ro, med gott samvete. För jag har hittat mig själv och de sakerna som gör mig glad och laddar min batteri.
 
Till varför jag börjat lyssna på ljudböcker, eller till vad det var för fördom jag hade om ljudböcker. Att det bara är "gamlingar" och "konstiga" människor som lyssnar på ljudböcker. Så dum och korkad jag var, så oförskämd och hänsynslös. Jag tar verkligen tillbaka allt jag tyckte och trodde, jag borde ta reda mer om själva ljudböcker och fakta om allt och annat och få en egen uppfattning än att bara lyssna på andra samt dra för snabba slutsaster och återigen för hastade fördomar.
 
Innan jag blev sjukskriven och var hemma förekom ljudböcker allt oftare i många sammanhang på jobbet och mina patienter. Många tillfällen var det patienten själv som hade med sina egna, andra var det anhöriga eller så erbjuder vår bibliotekarier om att det finns att låna på sjukhusets bibliotek. Dem kan till och med komma upp med ljudböckerna om så fallen. Jag började redan då hade en annan uppfattning för ljudböcker och finner en glädje och tacksamhet att dem fanns, utöver musiken har ljudböckerna hjälpt många av mina patienter att underhållsa sig eller sysselsätta sig när de inte har krafter att hålla i en bok eller ens orkar läsa överhuvudtaget. Jag själv har många gånger bytt cd-skivorna en efter en åt dem. Jag har också suttit med och lyssnat en liten snutt av ljudboken med patienterna. Jag trivdes med det, men de sorter böcker mina patienter lyssnade var inte riktigt de jag själv skulla läsa (eller lyssna). 
 
Innan jag träffade min sjukgymnast Per har jag haft tankar på ljudböcker, eller, jag ska faktiskt gå ännu längre tillbaka i tiden. Det var den perioden då triologin Femtio nyanser av E. L. James som tog majoriteten av folket med storm och galenkap (hehe). En tjej kompis till mig sa att hon inte hinner läsa böckerna och laddat ner dem som E-bok samt ljudbok så hon kan ha dem tillgång vart hon än är. En gång läste och lyssnade hon när vi var på flygplanen och skulle på en getaway och jag tyckte det var lite små rolig att ens lyssna på just de böckerna. Alla vi vet ju vad det är för sort böcker dem är och jag själv har läst dem, har fortfarande inte läst ut trean i och för sig. Men men, alla läser och lyssnar på böckerna på sitt eget sätt. Det såg avkopplat ut för henne att kunna hinna med böckerna vart hon är befinner sig. Därefter tänkte jag att E-böcker var ju smidigt, men insåg ganska snabbt att det inte funkar för min del, dels blir jag lätt åksjuk därmed spelar det ingen roll jag kan bara läsa när jag inte åker i någon form av fordron. Dessutom är jag oldschool och tycker om känslan att hålla i en bok, bläddra i dem samt ha ett bokmärke där jag slutar att läsa. E-böcker blir bara jobbigt att läsa efter en stund. 
 
Så nu tillbaka till ljudböcker, innan jag träffade Per, har jag haft tankarna för ljudböcker samt när jag var hemma och skulle läsa fakta och annat dylikt på datorn blir jag trött i ryggen och sen blir det oftast annat kring datorn och internetvärlden som distraherar en. När jag läste på mobilen blir jag också jätte trött, inte bara i ögonen men i armarna också. Vissa dagar vill jag läsa (både vanliga böcker men också fakta på telefonen) men jag hade inte krafter till det, och blev väldigt ledsen. Då tänkte jag på ljudböckerna, men på biblioteket på jobbet fanns det tyvärr inte sådär jätte roliga böcker som erbjuds. Stora stadsbiblioteket är för stort desstuom vill jag helst hålla mig till ett ställe så nä, det blev inget mer med ljudböcker. Men när jag träffade Per och berättade att förut när jag tog powewalk då var det skönt med musik i öronen men då var det ju ritkigt träningsmusik med hög tempo. Nu när jag ska lyssna på mindfullnes vilket jag trivs med, men att gå promenader med det funkar inte alltid, jag blir väldigt distraherad av allt omkring och grubblet och tankarna tas över. Då frågade han mig om jag lyssnar på ljudböcker? Jag drog historien för honom och han rekomenderar stadsbiblioteket igen. Jag tänke "jaja, det blir nog bra", jag håller mig till mina mindfullnes övningarna, bet blir nog bra ändå.
 
Jag kollade väl upp lite på nätet också så klart men det kostar och jag var inte ritkigt sådär jätte hypad för att betala för att lyssna på böcker just då. Provlyssna fanns som alternativ men endast 14 dagar, för mig var det lika med ingenting, (för att vid någon tillfälle innan allt detta hände provade jag på Storytel men det gav inget), ja väldigt pessimistisk var jag den perioden.  
Tills, vad kan det vara, för några veckor sedan ja, början av december minns jag. Ja juste, jag skrev ju om detta nyligen kom jag på nu, det var 7:e december som jag tecknade nytt abonemang för prov lyssna gratis i 1månad, på Nextory! Det var via youtuber Therese Lindgrens rabattkod som jag använde. Det var faktiskt ödet, att jag och ljudböcker efter många om och men blir det vi två ändå. I hennes youtubeinlägg berättar hon huvudsakligen om hennes nya bok som handlar om djurätt (som jag missat totalt att hon höll på att skriva, jag har nämligen köpt hennes första bok om psykisk ohälsa), därför blev jag intresserad av den nya boken. Förlåt nu sitter jag här och är helt borta och skriver så långa inlägg igen. Men ja, innan jag tecknade abonemangen så lånade jag hem dessa ljudböcker som test först ju, ni kan läsa om det här (klick!).Det var då jag insåg och finner att ljudböcker var bra. Så nästa bok jag lyssnade var Vem bryr sig av Therese Lindgren. Sen har det bara flytit på. Jag är inte perfekt, tyvärr av  Michalea Forni  var den tredje och nu lyssnar jag på Linus Jonkmans bok Introvert den tysta revolutionen som ni redan vet om ni minns jag nämde om det i söndags, här (klick!).
 
En återkoppling av sjukgymnasten Per, ljudböckerna, mina promenader och tillfrisknad har jag nu hittat den rätta balansen för mig och mina dagliga rutiner, troligtvis kommer jag att fortsätta göra såhär framöver. Nu längtar jag att gå på mina promenader för det är då jag främst kan i lugn och ro gå, få friskt luft men också lyssna på de böckerna jag inte hinner läsa hemma. Jag har i och för sig än så länge bara lyssnat på fakta/självbiografiska böcker och det finner jag väldigt givande men också så fridfull för min själ. Jag verkligen älskar ljudböcker nu.
bild från i somras vid Ramnasjön, så vackert och fridfull.
 
Tack för att ni orkade läsa hela inlägget om mig och min förkärlek för ljudböcker och vår kärlekshistorier. Jo, höll på att glömma det sista, det jag också ville säga var att, jag har nu testat abonemanget nån vecka nu, jag är lite kluven om jag ska fortsätta teckna för bekvämlighetenskull eller ta besvären att gå till stadsbiblioteket. Jag ska sova på saken. Och ni som inte är någon fan av ljudböcker men kasnke E-böcker och vill ha en 30 dagars gratis läsning/lyssning så rekomendera jag att utnyttja Therese Lindgrens rabattkod, här
 
 
 
Till top